مقالات عمومی

کتاب کودک و نوجوان

مطالعه موضوعی است که در سنین کودک و نوجوان اهمیتی ویژه دارد. کتاب های کودک و نوجوان تنها باعث افزایش آگاهی افراد نمی شود بلکه این کتاب ها مانند دری جادویی هستند که کودک و نوجوان را با دنیای شگفت انگیز رو به رو می کند. متخصصان معتقدند مأنوس شدن کودک و نوجوان با کتاب احتمال موفقیت را بالا برده و هوش کودک و نوجوان را تقویت می کنند. کتاب ها می توانند شخصیت کودکان و نوجوانان را اصلاح کنند. به طور مثال کودکانی که دارای شخصیت منزوی هستند کتاب ها کمک می کنند تا کودک به سمت شخصیت اجتماعی بودن سوق پیدا کنند. کودکان و نوجوانان با مطالعه دایره لغاتشان افزایش یافته و با دانستن کلمات متنوع به راحتی می توانند در جمع ها صحبت کنند.
کتاب ها کودک و نوجوان جدا از اینکه بر روی آگاهی، هوش و شخصیت افراد تأثیر دارند یک سرگرمی بسیار مهم و تأثیرگذار هستند.

 

مزیت مطالعه کتاب کودک و نوجوان

کودکان در زمان تولد هیچ کلمه ای را بلد نیستند و از والدین خود کلمات را یاد می گیرند، هر چه کودک بزرگ‌تر می شود دایره لغاتش بیشتر می شود اما زمانی که کودک بزرگ شده و به سمت نوجوانی می رود لغاتی که والدینش با آن صحبت می کنند هم محدودتر می شود هم تکراری. مطالعه کتاب های کودک و نوجوان باعث بهبود واژگان کودک و نوجوان شده و از آن مهم تر آن‌ها را با جمله بندی، ساختار جمله و سبک های مختلف نوشتاری آشنا می کند.
کودک و نوجوان هنگام مطالعه با موضوعات مختلف رو به رو شده و ایده پردازی را یاد می گیرند. حتی یک کتاب تاریخی و اجتماعی که در رابطه با فرهنگ ملل مختلف است، باعث می شود تا
آن‌ها ایده پردازی کرده و با کشف موضوعات مختلف آشنا شوند.
برخی موضوعات کتاب های کودک و نوجوان به گونه ای مطرح می شوند که برای کودک جذابیتی شگرف داشته و عمق آگاهی و کسب اطلاعات را برای کودک در فرع قرار می دهد.
از مهم ترین مزیت های مطالعه کتاب های کودک و نوجوان می توان به حس همزادپنداری و همدلی اشاره کرد. کودکان و نوجوانان به واسطه سن کم­شان از تجربه کمی برخوردار هستند مطالعه کتاب کودک و نوجوان برای آن‌ها مانند یک ارتباط جدید و تجربه جدید است و احساس همدلی را در کودک و نوجوان افزایش می دهد.
مطالعه کتاب کودک و نوجوان با توجه به موضوعاتی که بالا توضیح داده شد اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد. محققان بررسی کرده اند کودکان و نوجوانانی که مطالعه می کنند و دایره واژگان بالا دارند، ایده پردازی می کنند و نسبت به اطرافیانشان همدلی دارند احساس انزوای کمتری کرده و فرد اجتماعی می شوند. تمامی مواردی که ذکر شد باعث می شود تا کودک و نوجوان نسبت به خود احساس بهتری داشته باشد و ارتباط بهتر از یک خودشناسی خوبی برخوردار شود.
گاهی این والدین هستند که همراه کودک به مطالعه کتاب کودک و نوجوان می پردازند، این مطالعه خود عاملی است برای که کمک می کند ارتباط بین والدین و کودک بهبود پیدا کرده و والدین موضوع مشتری برای صحبت با کودکان خود را پیدا می کنند. به واسطه همین گفتگوها والدین بیشتر با افکار کودک خود آشنا شده و راه های تربیتی و افزایش صمیمیت بین والدین و کودکان افزایش می یابد. والدین می توانند با استفاده از تصاویر و موضوعات کتاب به ذهن کودکشان جهت دهند و آن‌گونه که مدنظرشان است به پرورش ذهن کودک خود بپردازند. این والدین همراه با فرزندان خود خانواده ای سالم، پویا با ارتباطات سالم و سازنده در جامعه تشکیل می دهند.

 

 از طرفی مطالعه کتاب کودک و نوجوان یک سرگرمی بسیار مفید است که این سرگرمی می تواند باعث شود تا فرزندان و والدین به بهترین نحو اوقات فراغت خود را با یادگیری سپری کنند. با مطالعه کتاب های کودک و نوجوان توسط والدین و فرزندان، کودک می تواند بین خواندن، نوشتن، دیدن و بحث کردن ارتباط برقرار کند و درکشان افزایش پیدا کند.
به طور کلی کودکی و نوجوانی سنینی هستند که در آن فرزندان از تمرکز خوبی برخوردار نیستند از طرفی دیگر برخی از کودکان و نوجوانان به واسطه پیش فعالی‌شان به طور طبیعی از تمرکز کمتری برخوردار هستند. مطالعه کتاب های کودک و نوجوان یکی از مهمترین عواملی هستند که حواس‌پرتی، آرامش و تمرکز کودکان را تحت تأثیر قرار می دهند و در جهت بهبود آن ها گام برمی دارند.
همه روانشناسان و محققان معتقدند که آینده افراد و رفتار های آن ها به میزان زیادی به کودکی و آموزش های کودکی باز می گردد. فردی که در دانشگاه موفقیت کسب می کند و یا در محیط شغلی فرد مفید تری است آموزش های خود را از زمان کودکی آغاز کرده است. محققین معتقدند که مطالعه کتاب کودک و نوجوان یک تجربه یادگیری طولانی مدت است که باعث رشد می‌شود و این رشد و موفقیت در تمامی مراحل زندگی همراه فرد می ماند.
همان‌طور که در ابتدای متن به آن پرداختیم کتاب ها یک در جادویی به دنیایی شگفت انگیز و دست نیافتنی بر روی کودک و نوجوان باز می کنند. زمانی که افراد به مطالعه کتاب داستانی کودک و نوجوان می پردازند در ذهن خود یک تصویر و تخیل را ایجاد می کنند. هر بار که این داستان برای کودک و نوجوان تکرار می شود تصویر ذهنی و تخیل کودک ثابت نمی ماند و با هر بار مطالعه تصویر ذهنی تغییر می کند. غوطه وری در دنیای کتاب های داستانی کودک و نوجوان تجربیات و سناریوهای جدید برای کودک و نوجوان ایجاد می کند که امتحان آن و یا مشاهده آن ممکن نیست.

 

چگونه مطالعه کتاب کودک و نوجوان را در جامعه افزایش دهیم؟
محققان مطالعه کتاب کودک و نوجوان را “آفرینش صورت شنیداری کلماتی که بر اساس شکل تصویرشان چاپ شده اند.” می دانند. همان‌طور که می دانید سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین است و برای افزایش این سرانه باید از کودکان در سنین پایین آغاز کرد. محققان معتقدند عادت به مطالعه باید به صورت اکتسابی از کودکی در افراد نهادینه شود. این جمله به این معنی است که مطالعه کتاب کودک و نوجوان باید مانند درس خواندن به کودکان توسط والدین و معلمان مدرسه آموزش داده شود تا کودکان در کنار مطالعه کتاب های درسی خود به مطالعه کتاب کودک و نوجوان بپردازند.
محققان معتقدند کودک از زمانی که قادر به مطالعه نیست باید با کمک والدین خود شروع به آموزش مطالعه کتاب کودک و نوجوان بپردازد، این موضوع اشتیاق کودک را برای یادگیری مطالب آموزشی مدرسه نیز بالا می برد زیرا کودک تمایل دارد تا به خواننده ای مستقل تبدیل شود و اشتیاق دارد تا بدون کمک والدین خود به مطالعه بپردازد.
برای آموزش کودک به مطالعه کتاب های کودک و نوجوان توجه به ظرفیت کودک نکته ای مهم است. این جمله بدان معنا است که والدین نباید برای مطالعه به کودک سخت بگیرند و مطالعه کتاب کودک و نوجوان را برای کودک سخت و ملال آور کنند و با تأکید بر مطالعه طولانی مدت، کودک را از کتاب خسته کنند. والدین می توانند با آسان گرفتن به کودک و دادن انگیزه های کوچک به آن‌ها و خریدن کتاب های مورد علاقه کودک اشتیاق آن را برای مطالعه افزایش دهند.

 

روش های گوناگونی برای علاقه مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه وجود دارد که برخی از آن ها عبارت‌اند از:
– والدین از ابتدای تولد برای فرزندان شان قصه، شعرهای کودکانه و کتاب داستان بخوانند.
– والدین در مورد کتاب های گوناگون با فرزندان خود بحث و گفت و گو کنند و از این طریق توجه خود را به کودک نشان دهند.
– یکی از مؤثرترین روش ها، مطالعه والدین در منزل است، یعنی والدین خودشان مطالعه کنند و کودک آن ها را در حال مطالعه ببیند.
– یکی از مهمترین وظایف افزایش علاقه مندی مطالعه کودکان و نوجوانان بر عهده نویسندگان یک جامعه است. قلم و نثر نویسنده و موضوعاتی که انتخاب می کند به میزان زیادی در اشتیاق آن ها تأثیر می گذارد.
– نقش معلمان و مربیان در افزایش مطالعه کتاب های کودک و نوجوان کم نیست. آن‌ها می توانند با معرفی کتاب های مفید غیر درسی و تشویق دانش آموزان خود به مطالعه این کتاب ها تأثیرگذار باشند. مدارس نیز با تجهیز کتابخانه های خود به کتاب های مفید و جذاب و تشویق دانش آموزان به امانت گرفتن کتاب و مطالعه آن به معلمان و مربیان در افزایش مطالعه کتاب کودک و نوجوان کمک کنند. مدارس حتی می توانند کتاب هایی نیز برای فروش در دسترس دانش آموزان قرار دهند تا در زمانی که  نیاز شد دانش آموز بتواند آن کتاب را بخرد.
– چه والدین و چه مسئولین مدرسه همواره موقعیت هایی رو به رو هستند که باید در آن ها کودکان را تشویق کنند و به آن ها هدیه بدهند. هدیه دادن کتاب کودک و نوجوان و تشویق دانش آموزان به مطالعه آن‌ها، اشتیاق کودک به مطالعه را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.