مقالات عمومی

کتاب های روانشناسی

کتاب های روانشناسی مانند مشاوران، همیشه مشتریان مخصوص به خود را دارند، شباهت یک کتاب روانشناسی خوب با یک مشاور خوب در این است که برای یافتن هر یک از آن‌ها باید جست و جو های زیادی را انجام داد.
زندگی ماشینی، نا امیدی، تنش های روزانه باعث شده که افراد یک جامعه بیش از پیش به نیازهای روانی خودشان توجه کنند. امروزه افراد یک جامعه بیشتر به دنبال دستیابی به حال بهتر و روزگار خوش هستند و علاقه‌ی افراد به ساختن زندگی بهتر روز به روز بیشتر می شود. این ویژگی ها سبب شده است تا مخاطبان کتاب های روانشناسی افزایش پیدا کنند. کتاب های روانشناسی در حوزه های مختلفی نگارش می شوند و کتاب های روانشناسی یکی از پر تنوع ترین کتاب های  چاپی به حساب می آیند.
زمینه هایی که روانشناسان در آن‌ها به تألیف کتاب پرداخته اند عبارتند از :
 -کتاب های روانشناسی شخصیت
شخصیت هر فرد از جامعه از مجموعه‌ای از رفتارها و کنش‌ها تشکیل شده‌ است که هرکدام از این رفتار ها منحصر به فرد است. مجموعه ی این کنش‌ها و تأثیر آن بر شخصیت، هویت افراد جامعه را شکل می‌دهد.  آشنایی با آنچه شخصیت افراد را شکل می‌دهد، می‌تواند خودآگاهی را در جامعه افزایش دهد. افزایش خودآگاهی در جامعه از ناهنجاری های یک جامعه کاسته و جامعه ای با سلامت روان به وجود می آورد. کتاب های روانشناسی شخصیت کمک می کنند تا افراد یک جامعه کنترل بیشتری بر روی اعمال و رفتار خود داشته باشند، با افزایش خودآگاهی در جامعه شخصیت افراد جامعه شکل و فرم بهتری به خود می گیرد. با افزایش خود آگاهی در جامعه  توانایی افراد برای حل مشکلات فردی و کنترل بحران‌های روانی‌شان به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد. روان‌شناسی شخصیت یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های روان‌شناسی است و کتاب‌های موفق فراوانی درباره ی این شاخه از روانشناسی نوشته شده‌ است.

 

 – کتاب های روانشناسی رشد
روانشناسی رشد یا روان‌شناسی تحولی به توصیف و تبیین تغییرات رفتاری در طول زندگی فرد می‌پردازد و از رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی برای تحلیل و توصیف رفتار افراد، کمک می‌گیرد.
اولین هدف کتاب روانشناسی رشد این است که چگونگی رشد انسان را در طول زمان تعیین کنند، به همین دلیل رفتار افراد یک جامعه  را در سنین مختلف به دقت مشاهده کرده و بررسی می کند. هدف روانشناسان رشد این است که با استفاده از مطالعات توصیفی و تبیینی خود رشد افراد جامعه را ارتقاء دهند و رشد انسان ها را به حداکثر برسانند.
به طور کلی در کتاب های روانشناسی رشد جریان تحولات و تغییرات (کمی و کیفی) جسمی، ذهنی، عاطفی، و عملکرد فرد را در طول عمر از لحظه تولد (از لحظه انعقاد نطفه) تا هنگام مرگ مورد بررسی قرار می دهند.

 

– کتاب های روانشناسی عمومی
زمانی که روانشناسان در یک کتاب به صورت بنیادین اصول اساسی، مشکلات و روش‌های رشد انسان، اختلالات، آسیب‌شناسی روانی، احساس و هیجان، انگیزش، یادگیری، حافظه، حواس، تفکر، ادراک، پردازش شناختی و هوش را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد، آن کتاب یک کتاب در حوزه روانشناسی عمومی است. در کتاب های روانشناسی عمومی، زمینه آسیب شناسی روانی و نظریات بنیادین مرتبط با این آسیب ها بررسی می شود. در کتاب روانشناسی عمومی معمولاً نویسنده یک سری تست ها و ارزیابی ها را داخل کتاب قرار می دهد و با استفاده از این تست ها به بررسی الگوهای رفتاری افراد مختلف می پردازد. کتاب های روانشناسی عمومی می تواند به موضوعات مختلف و متنوعی بپردازد
 – کتاب های روانشناسی بالینی
کتاب های روان شناسی بالینی به بررسی موضوعاتی چون درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری می‌پردازد. اغلب موضوعاتی که در یک کتاب روانشناس بالینی مورد بررسی قرار می گیرد، درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش ناهنجاری ها و آشفتگی ها است. از نمونه موضوعاتی که در کتاب های روانشناسی بالینی به آن پرداخته می شود می توان به بیماری های روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرم آفرین، اعتیاد دارویی، عقب‌ماندگی ذهنی، کشمکش‌های زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات سازگاری، اشاره کرد.

 

– کتاب های روانشناسی کودک
کتاب های روانشناسی کودک کمک می‌کند تا والدین و مربیان بتوانند راه‌حل‌های علمی، قابل قبول و کارآمدی برای برخورد با مسائلی که در زمینه تربیت کودک به وجود می‌آید، را بیابند. از آنجایی که از زمان تولد کودک، والدین باید به تربیت کودک بپردازند کتاب‌های مختلفی در زمینه روانشناسی کودک تألیف شده اند. کتاب  های روانشناسی کودک کمک می کند تا والدین و مربیان به بهترین نحو کودکان یک جامعه را تربیت کنند و روابط خود با کودکان را بهبود بخشند. کتاب های روانشناسی کودک نیز مانند دیگر کتب روانشناسی دارای موضوعات مختلفی بوده و به بررسی دقیق مسائل مختلف تربیتی کودکان می پردازد. برخی از این موضوعات عبارتند از پیش فعالی کودک، لکنت زبان کودک، خواب کودکان، توانایی یادگیری کودکان، آموزش های مستقیم و غیر مستقیم کودکان و …

 

 – کتاب های روانشناسی تربیت
کتاب های روانشناسی تربیتی به طور مشخص به آموزش و یادگیری در موقعیت تعلیم و تربیت می پردازند. در این کتاب های روانشناسی علم و تمرین هردو نقش مهمی در موضوعات کتاب دارند. محور اصلی کتاب های روانشناسی تربیتی “یادگیری” است. در این کتاب های روانشناسی علاوه بر علم روانشناسی تربیتی تجارب مربیان و معلمان نیز در نظر گرفت می شود. کتاب های روانشناسی تربیتی نقش مهمی در شناخت شاگردان ، تربیت معلمان و طرح و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی به عهده دارد. تدوین و طرح ریزی محتوای درسی سالهای مختلف تحصیلی بر پایه اصول و کشفیات روانشناسی تربیتی و کتاب های این حوزه می باشد ، آشناسازی معلمان با شیوه‌های تدریس نوین که حاصل پژوهش‌های روان شناسی تربیتی است .
– کتاب های روانشناسی ازدواج
از آنجایی که ازدواج یکی از مهم‌ترین بخش های زندگی افراد می باشد و موفقیت در آن به سلامت نسل آینده و افراد جامعه اثر می گذارد، شاخه ای در کتاب های روانشناسی به وجود آمد به نام روانشناسی ازدواج. در کتاب های روانشناسی ازدواج نویسندگان می کوشند تا  بر روی کیفیت روابط زناشویی، رضایت زوجین و تأثیر آن در سلامت خانواده اثر بگذارند. در کتاب های روانشناسی ازدواج عوامل مؤثر بر ازدواج و عوامل ارتقاء دهنده شرایط کیفی ازدواج مورد بررسی قرار می گیرند.
کتاب های روانشناسی ازدواج بیشتر در دو حوزه تألیف می شوند یکی روانشناسی پیش از ازدواج است که در تصمیم گیری به افراد کمک می کند و دیگری بررسی ویژگی های زندگی مشترک و پایداری ازدواج است.

 

– کتاب های روانشناسی افسردگی
امروزه افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی جامعه به حساب می آید و چون افسردگی بر افکار، رفتار، احساسات و خوشی و تندرستی افراد جامعه اثر می گذارد. به همین دلیل افراد جامعه بر آن هستند که با مطالعه کتاب های روانشناسی افسردگی از افسردگی جلوگیری کنند و یا در صورت وجود افسردگی آن را درمان کنند. در کتاب های روانشناسی افسردگی ابتدا نویسنده سعی می کند تا مخاطب را متوجه سازد که افسرده است یا خیر. برای روشن شدن این موضع نویسنده معمولاً تست ها و ارزیابی هایی را داخل کتاب قرار میدهد در مرحله بعد سعی می کند تا علت های افسردگی را بررسی نماید. نویسنده با آگاهی دادن به مخاطب خود در رابطه با انواع افسردگی به راه های درمان افسردگی می پردازد.
-کتاب های روانشناسی اعتیاد 
محققان معتقدند که اعتیاد یک نوع رفتار است  و روانشناسی علمی است که به بررسی رفتار انسان می پردازد. تحقیقات و کتاب های روانشناسی اعتیاد به افراد کمک می کنند که بررسی کنند چگونه افراد یک جامعه درگیر رفتارهای ناسالم چون اعتیاد می‌شوند. مهم‌تر از همه، یک کتاب روانشناسی اعتیاد کمک می کند تا افراد یک جامعه بفهمند که افراد چگونه می‌توانند یک رفتار نابهنجار را کنار بگذارند. بنابراین دانستن عوامل روانی مرتبط با مواد هم برای پیشگیری و هم درمان مهم است در نتیجه کتاب های روانشناسی اعتیاد تنها برای درمان اعتیاد و بر طرف کردن عوامل روانشناختی آن تألیف نمی شوند بلکه برای پیشگیری از اعتیاد نیز بسیار مؤثر هستند.
– کتاب های  روانشناسی  بلوغ
به طور کلی بلوغ مرحله شروع تغییرات جسمی و جنسی یک فرد است که در آغاز نوجوانی اتفاق می‌افتد. اما روانشناسان بر این موضوع معتقدند که بلوغ یک مرحله رشدی است و ارتباطی با سن ندارد. در کتاب‌های روانشناسی بلوغ، نویسندگان می کوشند تا انواع بلوغ را برای مخاطبین خود به تصویر بکشند، بلوغ جنسی و جسمی ، بلوغ عاطفی ، بلوغ اجتماعی ، بلوغ اقتصادی و … . همیشه دوران بلوغ به درستی سیر تکاملی خود را طی نمی کند و اثرات و تبعاتی را برای افراد به دنبال دارد. در کتاب های روانشناسی بلوغ نویسنده می کوشد تا انواع اختلالات بلوغ را مورد بررسی قرار دهد و راه هایی را به مخاطب نشان می دهد که این اختلالات منجر به بیماری های روانی نگردد. مطالعه کتاب های روانشناسی بلوغ علاوه بر درمان اختلالات دوران بلوغ از بیماری های روانی ناشی از این دوره نیز جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.