مقالات عمومی

کتاب آموزش نقاشی

مهارت نقاشی علاوه بر اینکه مهارت های ذاتی افراد را شکوفا می کند باعث تقویت خلاقیت و تخیل افراد نیز می شود. مهارت نقاشی، وابسته به سن نیست و افراد در هر سنی می توانند به آموزش این مهارت بپردازند. استفاده از کتاب آموزش نقاشی به شما کمک می کند تا درک درست تری از  میزان استعداد و توانمندی خود پیدا کنید. گاهی زمان مناسب برای رفتن به آموزشگاه های نقاشی را نداشته و یا به هر دلیلی تمایل دارند که خود به آموزش این مهارت بپردازند، در این زمام انتخاب یک کتاب آموزش نقاشی کاربردی گزینه بسیار مهمی است.

 

اگر به دنبال کسب مهارت‌های اولیه نقاشی و طراحی می‌باشید، به شما می گوییم یک کتاب‌ آموزش نقاشی گام‌به‌گام، انتخاب درستی برای آشنایی با اصول اولیه و تکنیک‌ها خواهد بود.
نقاشی نیز مانند هر حرفه دیگری دارای زیر مجموعه های بسیار متنوعی است و متدهای یادگیری هر یک از آن ها نیز متفاوت است.
 اگر علاقه‌مند به کار کردن با مداد رنگی، آبرنگ، گواش، رنگ‌ روغن، و یا مداد طراحی باشید، نیاز به منابع آموزشی برای ارتقای سطوح مهارت‌های خود دارید و اگر از جمله فعالان و علاقه‌مندان به حوزه انیمیشن و ایجاد تصاویر گرافیکی و شخصیت‌های کارتونی هستید بایستی با مطالعه توصیه‌ها و توضیحات هنرمندان حرفه‌ای، سطح علمی و هنری خود را ارتقا دهید.
تنوع و طیف گسترده کتاب‌های آموزش نقاشی در بازار موجود هستند، این کتاب ها، مطابق با سنین مخاطبان و سلیقه آن ها و سبک های مختلف نقاشی تألیف شده اند.
به طور کلی سبک ها و روش های مختلفی در کتاب های آموزش نقاشی دیده می شود که در اینجا برخی از عناوین آن‌ها را به صورت خلاصه لیست می کنیم:
کتاب آموزش سبک‌های خاص هنر طراحی و نقاشی – کتاب آموزش گام‌به‌گام نقاشی برای کودکان – کتاب آموزش نقاشی به‌صورت حرفه‌ای برای بزرگسالان – کتاب آموزش طراحی فیگور و آناتومی – کتاب راهنمای کامل هنر طراحی و نقاشی – کتاب آموزش طراحی با مداد – کتاب آموزش طراحی حیوانات – کتاب آموزش نقاشی رنگ روغن – کتاب آموزش خلق تصاویر و شخصیت‌های کارتونی – کتاب –
کتاب آموزش نقاشی با مداد رنگی – کتاب آموزش خلق تصاویر دیجیتالی – کتاب آموزش طراحی و نقاشی از طبیعت – کتاب آموزش طراحی مد – کتاب آموزش طراحی قطعات صنعتی و اتومبیل‌ها – کتاب آموزش طراحی چهره – کتاب آموزش المان‌های اساسی نقاشی – کتاب آموزش کاریکاتور – کتاب آموزش سبک‌های تاریخی و سنتی طراحی و نقاشی – کتاب آموزش نقاشی با مداد شمعی و آبرنگ و …

 

ویژگی یک کتاب آموزش نقاشی کاربردی:

همانطور که در بالا توضیح داده شد نقاشی یک مهارت است و به استعداد نیاز ندارد بلکه به تمرین نیاز دارد. یک کتاب آموزش نقاشی باید بتواند ۴ فاکتور را در هنرجو تقویت نماید و با استفاده از این ۴ فاکتور در آموزش های گام به گام خود باعث افزایش مهارت و تمرین هنرجو گردد.
  • اولین و مهم‌ترین فاکتور در کتاب های آموزش نقاشی، ایجاد علاقه است. مسلماً افرادی که به دنبال کتاب آموزش نقاشی هستند علاقه ابتدایی برای یادگیری این هنر را دارند. در مدت زمان آموزش هنرجو با استفاده از کتاب و محتوای کتاب نباید به گونه ای باشد که از این علاقه بکاهد بلکه باید آن را نیز تقویت نماید.
اساتید نقاشی مهم‌ترین عامل موفقیت در طراحی و نقاشی، علاقه ثابت و پایدار می دانند. حال یک کتاب آموزشی چه طور می تواند به ثبات علاقه هنرجو کمک نماید؟
آموزش نقاشی کتاب باید به گونه ای باشد که در حین آموزش هنرجو متوجه گذر زمان نشد، اغلب نقاشان این حس را تجربه کرده اند، حس خاصی که با کلمات قابل توضیح دادن نیست، مانند مطالعه یک کتاب مورد علاقه، تماشای یک فیلم دوست داشتنی یا وقت گذراندن با شخصی که دوست داریم. این ویژگی باعث می شود تا هم هنرجو میزان علاقه خود را بفهمد و هم این علاقه تقویت شود.
کتاب آموزش نقاشی باید به گونه ای با هنرجو دوست شود که هنرجو در ازای هر مبلغی حاضر نشود آموزش خود را کنار بگذارد و به طور مداوم و مستمر به آموزش خود ادامه دهد و تمرینات خود را به بهترین نحو انجام دهد.
  • از مهم‌ترین ویژگی های یک کتاب آموزش نقاشی توجه به سن مخاطب است. معمولاً کتاب های آموزش نقاشی را برای ۴ رده سنی تألیف می کنند. داشتن علاقه و لذت بردن از طراحی و نقاشی در هر چهار دسته مشترک است.

 

الف) کودکان: هنرجویانی تا سن ۱۱ سال
در کتاب های آموز نقاشی کودکان مؤلفان سعی می کنند که به علاقه و تقویت آن در کودک تمرکز کنند و به صورت داستان محور و بسیار ساده به آموزش نقاشی بپردازند. اگر کتاب دارای پیچیدگی باشد و علاقه کودک را تقویت نکند هم علاقه کودک کم می شود و هم استعداد آن شکوفا نمی شود. در گروه کودکان کشف استعداد و علاقه کودک بیش از تکنیک های نقاشی اهمیت دارد.
یکی دیگر از ویژگی های کتاب آموزش نقاشی کودکان افزایش خلاقیت های کودک است. کودکان زمان زیادی برای تمرین دارند و جنبه درآمد از راه طراحی و نقاشی اصلاً مهم نیست، این تمرینات علاوه بر مهارت باید بتوانند به میزان زیادی خلاقیت کودک را تقویت کنند.
در کتاب آموزش نقاشی کودکان سعی می شود  تا اعتماد به نفس کودک در نقاشی افزایش پیدا کند کودک بعد از آموزش توسط کتاب باید از اشتباه در نقاشی نهراسد. به طوری که اگر از کودکان خواستند تصویری  را نقاشی کند شروع به نقاشی کند و ترسی از طراحی و اشتباه کردن نداشته باشد.
برای تألیف یک کتاب آموزش نقاشی کودک تنها داشتن مهارت نقاشی کافی نیست، یک مؤلف کتاب آموزش نقاشی کودک باید دانش روانشناسی نیز داشته تا بتواند به طور غیر مستقیم با استفاده از مهارت نقاشی خود، نکات بالا را در کودک تقویت نماید.
ب) نوجوانان: هنرجویانی بین ۱۱ تا ۱۹ سال
مهم‌ترین ویژگی این رده سنی این است که مانند کودکان دارای اعتماد به نفس بالا نبوده و از اشتباهات خود در نقاشی می ترسند. این ویژگی باعث می شود تا این گروه زود خسته شوند، از علاقه شان کاسته شود و به راحتی نا امید شوند. این گروه سنی نسبت به کودکان وقت کمتری برای تمرین داشته و اغلب وقت بیشتر خود را برای تحصیل می گذارند. اما نکته مهم در این رده سنی این است که جنبه درآمد از راه نقاشی برای ای گروه مهم نبوده ولی این آموزش میتواند پیش زمینه آینده آن‌ها باشد. پس مهم‌ترین ویژگی که یک کتاب آموزش نقاشی برای نوجوان باید داشته باشد افزایش اعتماد به نفس و افزایش مهارت نقاشی است.
پ) جوانان: افرادی بین ۱۹ تا ۳۵ سال
در این رده سنی افراد معمولاً به فکر استعداد های خود نبوده و ممکن است از ادامه مسیر آموزش صرف نظر کنند. گروه جوانان نسبت به نوجوانان اعتماد به نفس کمتر دارند و همواره استعداد نقاشی خود را پنهان می کنند.
زمان تمرین برای این رده سنی بسیار کم است چون اغلب دانشجو و شاغل بوده و هزینه آموزش برای این گروه بسیار پر اهمیت است در نتیجه جنبه درامد زایی از راه طراحی و نقاشی برای این گروه مهم است.

 

 

 

د) گروه بالغ: هنرجویان بالای ۳۵ سال
این گروه از افراد به علاقه و لذت از نقاشی بیش از هر نکته دیگری توجه می کنند و به دنبال آرامش از این هنر هستند به بیان ساده تر این افراد بیشتر برای دل خودشان نقاشی می کنند. اعتماد به نفس این افراد نه خیلی زیاد است نه خیلی پایین، اگر اشتباهات نقاشی باعث لذت بردن از این هنر شود اشتباهات اهمیتی برایشان ندارد.  این گروه از افراد زمان تمرینشان با افزایش سن افزایش می یابد. اما تمرین های تکراری برایشان کسالت بار است. این گروه از افراد چون اکثراً به درآمد ثابت رسیده اند کسب درآمد از نقاشی برایشان اهمیت کمی دارد.
مؤلفان کتاب های آموزش نقاشی برای افراد بالغ باید تمامی این نکات را در زمان تألیف کتاب در نظر بگیرند تا کتابی کاربردی و پر فروش منتشر کنند.
  • سطح مهارت هنرجو در آموزش نقاشی
هنرجویانی که به یک کتاب نقاشی مراجعه می کنند معمولاً دارای یک سطح نیستند پس کتاب هایی که تألیف می شوند باید از سطح مبتدی تا پیشرفته تألیف شوند. با توجه با آنچه که تا به اینجای کار صحبت کردیم، کتاب های آموزش نقاشی دارای تنوع بسیاری بالایی هستند. تنوع در سبک نقاشی، تنوع در سن مخاطب و تنوع در سطح مهارت هنرجو. پس انتخاب از میان این حجم از کتاب کار ساده ای به نظر نمی رسد. پیشنهاد ما به شما این است که تصمیم گیری خود برای انتخاب کتاب آموزش نقاشی را بر اساس علاقه خود قرار دهید.

 

 

  • هدف یا خواسته هنرجو در کتاب آموزش نقاشی
از علاقه به طور مفصل در ابتدای مقاله صحبت کردیم، علاقه و پشتکار نتیجه اش کسب هدف است. داشتن هدف زمان آموزش نقاشی به هنرجو کمک می کند نا امیدی ها و خستگی ها را تحمل کند و با پشتکار خود به هدف نهایی خود برسد
یک هنرجو زمان انتخاب کتاب آموزش نقاشی این نکته را باید در نظر داشته باشد که هدفش از آموزش توسط کتاب چیست؟ و قرار است با این کتاب چه چیزی را به دست آورد.
یک هنرجو پیش از آنکه سبک نقاشی خود را انتخاب کند باید تمام مراحل طراحی پایه، طراحی حرفه ای، نقاشی حرفه ای را بگذراند و کامل مسلط شود سپس سراغ سبک یا استایل شخصی خود برود و چهارچوب ها را بشکند.
کتاب های آموزش نقاشی باید بتواند این مراحل پایه و ابتدایی را به هنرجویان آموزش دهند تا هنرجو به مسیر درست و علاقه خود هدایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.