چاپ و نشر کتاب

چاپ افست کتاب در انتشارات آلند

چاپ کتاب مراحل مختلفی دارد، آخرین مرحله از چاپ انتخاب روش چاپ است. برای انتخاب روش چاپ کتاب ها، فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می شود مانند: نوع کتاب، هدف از چاپ کتاب، تیراژ یا تعداد کتاب، زمان و  … .

  • تعداد نسخه های چاپ کتاب: چاپ افست کتاب مانند دیگر ابزار چاپی مناسب تیراژهای بالا می باشد. مسلماً برای کتاب با تیراژ پایین از چاپ دیجیتال استفاده می شود.
  • یکی از ویژگی های چاپ دیجیتال سرعت چاپ بالا است. زمانی که ناشر برای چاپ کتاب خود زمان کافی داشته باشد از چاپ افست استفاده می شود اما زمانی که فرصت کم باشد از چاپ دیجیتال استفاده می شود.
  • سایز کتاب و ورق های چاپی در تقسیم بندی روش های چاپ افست نیز تأثیر گذار است. اما به طور کلی کتاب هایی با سایز کوچک با روش چاپ دیجیتال چاپ می شوند و چاپ های افست برای کتاب هایی با ورق هایی بزرگ‌تر مناسب هستند.
  • هدف از چاپ: گاهی کتاب برای افراد خاص مانند نویسنده چاپ می شود این کتاب ها به عنوان نمونه یاد می شوند. کتاب های نمونه چون تعداد پایینی دارد چاپ دیجیتال برایشان مناسب تر است. چاپ افست برای کتاب های نمونه گران تر و با کیفیت پایین هستند.
  • تعداد رنگ و کیفیت رنگ عامل دیگری است که در انتخاب روش چاپ اثرگذار است. در چاپ افست از سیستم رنگی به نام پانتون استفاده می شود. در این سیستم رنگی آنچه که طراح طراحی می کند و آنچه که به عنوان خروجی کتاب چاپی دیده می شود، یکسان هستند. چاپ افست کتاب دارای کیفیت رنگی چاپ بالایی هستند.

روش های چاپ کتاب در ایران بسیار متنوع است، یکی از رایج ترین انواع چاپ کتاب در ایران چاپ افست است. علت محبوبیت و متداول بودن چاپ افست کتاب در ایران، قیمت مقرون به صرفه این نوع چاپ است. اولین مرحله از چاپ افست کتاب، طراحی با استفاده از نرم افزارهای طراحی مانند فتوشاپ است. مرحله دو از چاپ افست لیتوگرافی است، در این مرحله با استفاده از دستگاه های ( Image settr) از طراح خروجی فیلم تهیه می کنند.

چاپ افست کتاب بر اساس سیستم رنگی به نام (CMYK) بنا شده است. در این سیستم رنگی ۴ رنگ مشکی، زرد، سرخابی و آبی آسمانی در چاپ استفاده می شود. بر اساس این سیستم رنگی، فیلم های خروجی از مرحله لیتوگرافی، هر یک رنگ جداگانه را دارد این فیلم های خروجی تک رنگ در دستگاهی به نام قید کپی قرار می گیرد.

در مرحله بعد با استفاده از این فیلم ها و با کمک  نوردهی زینک تهیه می شود و در نهایت ۴ زینک بر اساس ۴ رنگ، حاصل این مرحله است. به طور کلی زینک های که در لیتوگرافی چاپ افست کتاب استفاده می شوند ورق های نازک از جنس آلومینیوم هستند، از دیگر ویژگی های این ورق های نازک لیتوگرافی، قابلیت انعطاف بالا است که به راحتی خم می شوند. این ویژگی ها سبب می شوند تا زینک ها بتوانند به راحتی بر روی سیلندر های ماشین چاپ قرار بگیرند. در پایان مرحله چاپ عمل چاپ با استفاده از ماشین چاپ انجام می شود، ماشین چاپ انواع مختلفی دارد و این اختلاف در غلتک های ماشین چاپ قابل مشاهده است. غلتک های چاپ دقیقاً ابزاری هستند که عمل جوهر دهی به زینک ها را انجام می دهد، غلتک ها علاوه بر جوهر دهی، مرکب را یکنواخت می کنند. جوهر هایی که به زینک برخورد می کنند نقش زینک را بر روی لاستیک های چاپ منتقل کرده و سپس طرح با کمک لاستیک چاپ بر روی کاغذ نقش می گردد. . نکته قابل ذکر، این است که در چاپ افست کتاب، بر خلاف دیگر روش های چاپ کتاب، نیازی نیست که زینک با کاغذ تماس مستقیم پیدا کند پیدا کند.

حال می خواهیم ببینیم که چه طور این ۴ رنگ بر اساس طرح اصلی بر روی کاغذ نقش می بندند. در مرحله چاپ زینک بر روی سیلندر مخصوص ماشین چاپ قرار می گیرد و در بالا توضیح دادیم که هر رنگ در یک ستون جداگانه زینک قرار می گیرد، این ستون ها به ستون های رنگ نیز معروف هستند. استوانه ای که تشکیل شده اند  با کمک نوردهای آب و مرکب به راحتی می توانند به سطح برسند. به همین دلیل است که این چاپ را تقابل آب و مرکب  نیز می دانند.

در نهایت  این ۴ رنگ، چهار رنگ اصلی را تشکیل می دهند اما برای ساخت رنگ های دیگر طرح، این ۴ رنگ بر روی کاغذ ترکیب شده و رنگ های فرعی یا ثانویه را تشکیل می دهند. این کار توسط دستگاه چاپ انجام می شود، دستگاه چاپ افست از سیلندرهای مختلف تشکیل شده است. در دستگاه چاپ افست برای انجام عمل چاپ کتاب و ترکیب رنگ های مختلف  ابتدا  نوشته و عکس طرح اولیه بر روی سطحی لاستیکی یک استوانه گردان قرار می گیرد و با فشار این طرح بر روی کاغذ منعکس می گردد. این سطح لاستیکی خود یک سیلندر است که با این جنس لاستیکی پوشیده شده است در صنعت چاپ کتاب این سیلندر به سیلندر لاستیکی نیز معروف است.

در دستگاه چاپ برای اینکه کاغذ کنار این سیلندر لاستیکی قرار بگیرد، سیلندر سومی وجود دارد که کاغذ را کنار سیلندر لاستیکی نگه می دارد، ای سیلندر سوم به سیلندر چاپ معروف است.

نوعی از چاپ افست وجود دارد به نام چاپ افست دو ورقی، در این روش چاپ، دستگاه های چاپ انواع مختلفی دارند، یکی از معیارهای تقسیم بندی دستگاه های چاپ افست دو ورقی کتاب، سایز ورق چاپی می باشد.

سایزهای مختلف کاغذ در چاپ افست دو ورقی شامل: ۳۵*۵۰ و ۲۵*۳۵  با نام دستگاه  Gto-  ۵۲* ۷۲ و ۳۳* ۷۲ با دستگاه یک و نیم ورقی و یا دو ورقی – ۶۰ * ۹۰ با نام دستگاه سه ورقی –  ۱۰۰* ۷۰ با نام دستگاه چهار و نیم ورقی می باشد. این ابعاد معمولاً ابعاد متداول کاغذ های چاپ افست دو ورقی هستند اما در حالت های خاص دستگاه های چاپ افست دو ورقی خارج از این ابعاد هم دیده می شود. این ابعاد کاغذ و ابعاد دستگاه های چاپ در تعیین قیمت چاپ افست دو ورقی بسیار تأثیر گذار هستند. لازم به ذکر است که اصطلاح چاپ ورقی برای چاپ افست کتاب استفاده می شود.

هزینه های چاپ افست کتاب

چاپ افست کتاب نیز مانند دیگر روش های چاپ و ابزار چاپی دارای قیمت های متغیری است. در تعیین قیمت چاپ افست کتاب پارامترهای مختلفی دخیل هستند، این پارامتر ها شامل موارد مصرفی، دستگاه ها و تجهیزات، نیروی انسانی و… بوده که در ادامه به بررسی بیشتر این پارامتر ها می پردازیم.

 از مهم‌ترین این پارامترها می توان به مواد  مصرفی در دستگاه چاپ اشاره کرد. این مواد مصرفی شامل کاغذ، جوهر، رنگ، روکش و … می باشد. مواد مصرفی در چاپ افست کتاب، قیمت های متغیری در بازار دارند، این مواد دارای برندهای ایرانی و خارجی هستند و از طرفی دیگر به طور کلی مواد اولیه مصرفی هر صنعتی در ایران دارای ثبات قیمت نبوده و هر روز قیمتی جدید پیدا می کنند، به همین دلیل چاپ افست کتاب در ایران قیمت ثابتی ندارد. یکی دیگر از عوامل دخیل در تعیین قیمت چاپ افست کتاب، قیمت های ماشین چاپ است. ماشین های چاپ افست، دستگاه های گرانی هستند و راه اندازی چاپخانه در ایران هزینه بالایی دارد، از طرفی دیگر دستگاه های جدید و به روز کیفیت چاپ بالاتری داشته و مسلماً گران تر هستند به همین دلیل هر چه دستگاه های چاپ به روزتر و حرفه ای تر باشند هزینه تمام شده چاپ افست کتاب گران تر می شود.

نیروی انسانی و تعداد افرادی که در چاپ افست کتاب دخیل هستند به طور مستقیم بر قیمت تمام شده تاثیر گذار هستند. هر چه دستگاه ها به روزتر و اتوماتیک تر باشند  تعداد نفراتی که در چاپخانه فعالیت می کنند کمتر می شود، اما هر دستگاه اتوماتیکی هم نیاز به اپراتور دارد. حتی در بعضی دستگاه های چاپ افست بخش های مختلف دستگاه نیاز به اپراتورهای مختلف دارد. به طور کلی هر چه تعداد افرادی که در چاپخانه فعالیت می کنند بیشتر شود هزینه تمام شده چاپ افست کتاب بالاتر می رود.

در آخر آنچه که در تعیین قیمت چاپ افست دخیل است هزینه های جاری یک چاپخانه است. چاپخانه ها نیز مانند دیگر شرکت ها و کارخانه های تولیدی دارای یک هزینه ثابت روزانه هستند هر چه این هزینه پایین تر باشند قیمت تمام شده کاهش می یابد. البته باید ذکر شود که این هزینه ها را معمولاً به صورت سالانه محاسبه می کنند.

در آخر:

کاربرد چاپ افست تنها برای چاپ کتاب نمی باشد، چاپ افست در چاپ انواع بروشور، کاتالوگ، پوستر، کارت ویزیت فرم های عمومی، سربرگ، تراکت، برگه های تبلیغاتی، ست کامل اداری، کتاب راهنما، طراحی و چاپ کارت، پاکت، کارت تبلیغاتی و هر چیزی که قرار است با کاغذ در تیراژ بالا و کیفیت عالی چاپ شود، مناسب است. چاپ افست اگر بر اساس فاکتورهای که ابتدای مقاله شرح داد ه شد انتخاب شود، علاوه بر کیفیت، هزینه تمام شده مقرون به صرفه تری نیز خواهد داشت.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.