چاپ و نشر کتاب

اخذ مجوز کتاب در انتشارات آلند

کتاب ها از قدیم ابزاری بودند برای تبادل اطلاعات و انتقال این اطلاعات به آینده. امروزه نیز کتاب ها رسالتشان را حفظ کرده اند اما در دنیای مدرن امروز به کتاب مانند یک کالا نگاه می شود، یک کالای فرهنگی، یک کالای فرهنگی با جایگاه ویژه اقتصادی.

تولید کنندگان این کالای فرهنگی، نویسندگان، مؤلفین  و ناشران هستند که وظیفه‌شان تهیه و توزیع این کالا فرهنگی است . حالا می خواهیم ببینم چرا یک نویسنده کتاب خود را به یک ناشر می دهد؟ مگر یک نویسنده خودش نمی تواند کتابش را به یک چاپخانه بدهد و آن را در کتاب فروشی ها توزیع کند؟ در ادامه بررسی می کنیم که انتشارات چه وظیفه ای دارند و نحوه چاپ یک کتاب را مشاهده می کنیم.

هر کشوری برای انتشار محصولات فرهنگی خود اعم از کتاب، موسیقی و …  قوانین خاصی دارد. در ایران نیز وزارت فرهنگ و انتشار اسلامی وظیفه نظارت بر محصولات فرهنگی را بر عهده دارد. هر کتابی که قرار است چاپ شود ابتدا باید از این سازمان مجوز های لازم را کسب کند تا کتابش اجازه چاپ دریافت کند. زمانی که برای یک کتاب مجوز صادر می شود، در واقع آن مجوز از اثر منتشر شده محافظت می کند و از کپی رایت آن جلوگیری می کند. از طرفی دیگر مراحل چاپ کتاب پیچیده دشوار نیست اما زمان بر است و پروسه ای اداری دارد. زمان بندی و داشتن برنامه مدون در نگارش یک کتاب امری مهم و اساسی است. زیرا هر ایده و نظری زمان خاص خودش را دارد و در طول زمان، آن ایده ممکن است تغییر کند تکامل یابد و یا رد شود. پس در زمان نگارش یک کتاب زمان حکم یک سرمایه را دارد. زمان بر بودن مراحل اخذ مجوز و زمان‌بر بودن مراحل طراحی و چاپ کتاب، ضررهای مادی و معنوی زیادی را به نویسنده تحمیل می کند.

 

 

 این دلایل و هزاران دلیل دیگر باعث می شوند تا یک نویسنده در مسیر چاپ و انتشار کتاب خود به یک ناشر نیازمند باشد.

 نشریات، موسسه هایی هستند که وظیفه چاپ و انتشار کتب را بر عهده دارند. این مؤسسات از ابتدای دریافت فایل کتاب تا زمانی که کتاب در داخل قفسه کتاب‌فروشی قرار می گیرد نویسنده را همراهی می کنند. انتشارات آلند یک موسسه است که با داشتن بخش های مختلف تولید کتاب، به یک ایده کمک می کند تا به یک کتاب جامع و کامل تبدیل شود.

برای اینکه با روش کاری انتشارات آلند آشنا شوید، ابتدا باید با مراحل طراحی و چاپ یک کتاب آشنایی پیدا کنید:

  1. در مرحله اول نویسنده یا مولف کتاب باید متن کامل کتاب را به صورت تایپ شده در اختیار ناشر قرار دهد، در صورت تایید متن کتاب توسط کارشناسان آلند، قراردادی برای چاپ و نشر کتاب بین نویسنده و انتشارات آلند منعقد می گردد.
  2. پس از عقد قرار داد بین نویسنده و انتشارات آلند، بخش تحریریه آلند محتوای تولید شده را ویرایش اولیه کرده، غلط های املایی و نگارشی آن را اصلاح می کند و فایلی کامل، بدون ایراد علمی و نگارشی تهیه می کند.
  3. آلند برای کتاب ویرایش شده یک کد ۱۰ تا ۱۳ رقمی از خانه کتاب اخذ می کند. این کد به شابک یا (ISBN) معروف است. کد شابکی که انتشارات آلند دریافت می کند یک نوع مجوز قانونی برای انتشار کتاب است و مانند یک شماره شناسنامه عمل کرده و هویت کتاب را نشان می دهد.
  4. مجوز بعدی که انتشارات آلند برای کتاب اخذ می کند فیپا است. فیپا که مخفف فهرست نويسي پيش از انتشار است شامل اطلاعاتی است که در پشت صفحه عنوان کتاب چاپ می‌شود. انتشارات آلند برای مجوز فیپا به اداره پردازش و سازمان‌دهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی مراجعه می کند.
  5. در بخش طراحی و صفحه آرایی انتشارات آلند یک طرح جلد برای کتاب طراحی می شود و برای کتاب تصویر سازی انجام می شود. راجع به این واحد انتشارات آلند و فعالیتش در مقاله ای دیگر مفصل بحث خواهیم کرد.

انتشارات آلند در کوتاه ترین زمان مجوز های شابک و فیپا را برای کتاب کسب می کند و کلیه حقوق مادی و معنوی کتاب را برای نویسنده ثبت می‌کند. در واقع شابک و فیپا مانند یک سند کتاب را به نام نویسنده می کنند. با استفاده از این مجوزها انتشارات آلند به نویسنده کمک می کند تا بتواند با این دو کد کتاب خود را در کتابخانه های بین المللی ثبت کند و هر زمان که لازم شد با این کدها موجودی کتاب ها را بسنجند.

 

  • در مرحله بعد انتشارات آلند مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی را کسب می کنند. این مرحله زمان بر بوده و بسته به محتوای کتاب دارد. انتشارات آلند یک پرینت از کتاب به همراه یک فایل فورد  با طرح رنگی جلد تهیه کرده و همراه اطلاعات شابک و فیپا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می کند. مجوز وزارت ارشاد از یک هفته تا ۴ ماه بعد از تحویل کتاب صادر می شود. انتشارات آلند به نویسنده کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه این مجوز ها را دریافت کنند.

گاهی وزارت ارشاد اعلام می کند که برای دریافت مجوز نیاز به تغییرات است، انتشارات آلند در زمان ویرایش اولیه این تغییرات را معمولاً پیش بینی می کند، و اگر نیاز به اصلاح در محتوا باشد در کوتاه ترین زمان این اصلاحات را انجام می دهد.

  • مراحل بعدی چاپ و انتشار کتاب است که داخل انتشارات آلند انجام می شود که در قسمت چاپ و صحافی با استفاده از چاپ دیجیتال و چاپ افست کتاب را چاپ کرده و سپس صحافی می کنند. سرعت انجام این کار بسیار بالاست که در مقالات بعدی راجع به این مراحل بیشتر توضیح می دهیم .

 مراحل ویرایش کتاب، طراحی و صفحه آرایی کتاب، اخذ مجوز و چاپ و صحافی کتاب همه در انتشارات آلند در کوتاه ترین زمان و بهترین قیمت و بالاترین کیفیت انجام می شود. زمانی که یک نویسنده محتوای خود را به انتشارات آلند می سپارد به سادگی و بدون هیچ مشکلی مجوزهای لازم را اخذ می کند با تصویر سازی حرفه ای می تواند کتاب خود را چاپ شده تحویل بگیرد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.