چاپ و نشر کتاب

آتلیه طراحی، صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب انتشارات آلند

تصویر سازی در چاپ و انتشار کتاب به معنی به کارگیری تصاویر، عکس ها و طرح های گرافیکی برای بیان مفاهیم و انتقال آن به مخاطب است. در واحد تصویر سازی آلند محتوای مصور به دو گونه تولید می شود ۱- طراحی گرافیکی ۲- فتوگرافی یا عکاسی. بسته به محتوای کتاب، نظر نویسنده و ذائقه مخاطب راجع به محتوای کتاب، گروه طراحی و تصویر سازی انتشارات آلند تصمیم می گیرد که از یکی از این روش ها یا ترکیبی از هر دو، برای تصویر سازی کتاب استفاده کند. 

در مقاله قبلی راجع به ضرورت سفارش کتاب به انتشارات آلند صحبت کردیم و مراحل اخذ مجوز کتاب توسط آلند را بررسی کردیم، در این مقاله قصد داریم یک واحد مهم در انتشارات آلند را معرفی کنیم و فعالیتش را به طور دقیق بررسی کنیم.  آتلیه طراحی، صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب انتشارات آلند مهم‌ترین و خلاقانه ترین واحد در انتشارات آلند است.

در واحد طراحی، صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب انتشارات آلند انتخاب فونت، اندازه کلمات، فواصل خطوط، فاصله از حاشیه ها، زیباسازی و طراحی گرافیکی صفحات، جاگذاری مناسب عکس ها و از همه مهم‌تر طراحی، طرح روی جلد کتاب انجام می شود.

اهمیت این واحد در انتشارات آلند از این جهت است که فعالیت های این واحد باعث جذب توجه مخاطب می شود و اشتیاق در دنبال کردن محتوای کتاب را به همراه دارد. در این واحد طراحی، صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب آلند انتخاب خلاقانه،  طراحی قوی و صفحه آرایی حرفه ای انجام می شود که نتیجه آن چاپی حرفه ای و کتابی منحصر به فرد است.

کار واحد طراحی، صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب آلند در دو بخش خلاصه می شود: تصویر سازی و صفحه آرایی.

تصویر سازی در انتشارات آلند:

تصویر سازی در چاپ و انتشار کتاب به معنی به کارگیری تصاویر، عکس ها و طرح های گرافیکی برای بیان مفاهیم و انتقال آن به مخاطب است. در واحد تصویر سازی آلند محتوای مصور به دو گونه تولید می شود ۱- طراحی گرافیکی ۲- فتوگرافی یا عکاسی. بسته به محتوای کتاب، نظر نویسنده و ذائقه مخاطب راجع به محتوای کتاب، گروه طراحی و تصویر سازی انتشارات آلند تصمیم می گیرد که از یکی از این روش ها یا ترکیبی از هر دو، برای تصویر سازی کتاب استفاده کند.

در زمان تصویر سازی متخصصان انتشارات آلند به سن مخاطب، جنسیت مخاطب، میزان درآمد مخاطب و … توجه می کنند. گاهی این تصویر سازی شامل تایپوگرافی نیز می شود.

مهم‌ترین قسمت کار این واحد در انتشارات آلند طراحی جلد کتاب است. قبل از طراحی جلد کتاب ،گروه طراحان انتشارات آلند با نویسنده جلسه ای می گذارند تا از محتوا و موضوع کتاب  اطلاعات لازم را به دست آورند در مرحله بعد به بررسی مخاطبان کتاب، جنسیتشان، سنشان و … پرداخته می شود. یک طرح خلاقانه و ایده‌ای الهام بخش برای روی جلد و پشت جلد طراحی می شود ،سپس اطلاعات روی جلد روی طرح ها جایگذاری می شود. اطلاعاتی که روی کتاب قرار می گیرد عنوان کتاب (بزرگ‌تر از همه)، نام نویسنده، نام ناشر (کوچک‌تر از همه) و … است. در مقاله ای جداگانه راجع به طراحی جلد کتاب مفصل بحث خواهیم کرد.

صفحه آرایی در انتشارات آلند

هدف از صفحه آرایی کتاب در انتشارات آلند بالا بردن سرعت و میزان انتقال مفهوم شامل متن و تصویر به مخاطب می باشد. در واحد صفحه آرایی آلند با چیدمان مناسب محتوا  و تصاویر به برقراری ارتباط بین مفاهیم و مخاطب کمک می شود. در انتشارات آلند با توجه به گروه سنی مخاطب استفاده از تصویرسازی، فونت، رنگ، قطع و رنگ فضای کتاب مشخص می شود. توازن و تعادلی بین قسمت های مختلف کتاب، حس مطلوبی به خواننده انتقال می دهد که در آلند حتماً به آن توجه ویژه می شود. تمامی قسمت های صفحه آرایی به اندازه کتاب، محتوای کتاب، مخاطب کتاب و … بستگی دارد اما در ادامه برخی از متداول ترین قسمت های صفحه آرایی ها که در آلند انجام می شود را بررسی کرده ایم:

سایز فونت و یا اندازه قلم بسته به تعداد صفحات کتاب، ۱۲ تا ۱۳ و فاصله بین خطوط از ۱ تا ۱۳در نظر گرفته می شود.

قطع متداول کتاب ها وزیری است که ابعاد صفحات، عرض ۱۶ تا ۱۷ سانتی متری و طول ۲۵ سانتی متر است. قطع رحلی ۲۱ در ۲۹۵ سانتی متر، قطع رقعی ۱۴ در ۲۱ سانتیمتر، قطع خشتی ۲۲ در ۲۲ سانتیمتر، قطع پالتویی ۲۲ در ۱۱ سانتیمتر، قطع پالتویی ۲۲ در ۱۱ سانتیمتر  در نظر گرفته می شود.

حاشیه کتاب های در واحد صفحه آرایی انتشارات آلند از بالا:۲ از پایین:۱۵ از راست:۲۵ و چپ:۲۵ در نظر گرفته می شود.

با پیشرفت تکنولوژی و حضور نرم افزارها در طراحی، تصویر سازی و صفحه آرایی کتب، انتشارات آلند نیز از آخرین و به‌روزترین نرم افزار ها مانند:  InDesign، Quark Express ، PageMaker ، Illustrator فتوشاپ و … استفاده می کند. مهم‌ترین این نرم افزار ها ایندیزاین است که طراحان آلند در این نرم افزار تخصص کافی را دارند.

در نهایت آتلیه طراحی، صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب انتشارات آلند به هر چه زیباتر، خواناتر، متوازن تر شدن کتاب شما کمک می کنند. کتاب شما در انتشارات آلند حداکثر جذابیت را برای مخاطب را پیدا می کند و کمترین میزان خستگی پس از مطالعه کتاب را برای مخاطب به همراه دارد.

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “آتلیه طراحی، صفحه آرایی و تصویر سازی کتاب انتشارات آلند

  1. امین حسینی گفت:

    بسیار عالی بود ، ممنون به خاطر پست مناسب و بی نقص شما

    1. مدیریت سایت گفت:

      با سلام و درود خدمات شما
      از دیدگاه خوب شما کمال تشکر را داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.